با سه کلمه پروردگارت دینت پیامبرت وامامت را ثابت کن به ابجد دین 64 دین 64 الله محمد علی 64 +132 اسلام = 196 دین اسلام 196 ضرب 14 معصوم خانواده محترم رسول خدا میشود 196 دین اسلام 196کلید اسلام 196کلید بدین الله 196 امام کل دین196دین اسلام 196دین اسلام 196
به ابجد اهل دین 100+110 دین الهی علی +59 مهدی 269 امام واقعی 269+82 امام= {مهدی59+23} رهبرمهدی= 351 قرآن +14 معصوم = 365 روز سال خداوند سال را بخاطر 5 تن و 12 امام و 14 معصوم سال را 365 روز قرار داد ضرب عالم امکان محمد استو جمال محمد علیست ضرب 5 تن در خودش ضرب12 امام در خودش و ضرب 14 معصوم در خودش جمع سه ضرب میشود 365 روز سالاهل بیت نبوت 906-541 فتنه ها عمرابوبکر= 365 روز سالبی نماز روزه مثل برکه ای که دریا را ندیده مثل مردابی که گندیده مثل درخت بی ثمر که فقط به درد سوزاندن می خورد بی نماز الکلی خوب درآتش دوزخ میسوزد بدبخت ترین انسانها در قیامت بی نمازان هستند اولین کسانی که وارد دوزخ میشوند بی نمازان هستند حال و روز بی نمازان هزار برابر از قاتلان بیشتر است سگ و خوک بی نماز در قعر دوزخ جای دارد اگر بنده خدا نباشی پس بنده بی نماز شیطانی
به ابجد اسلام 132+92 محمد +110علی +17 نماز= 351 قرآن 351 فارسی 351 قرآن 351 +14 معصوم = 365 روز سال337اهل دین اهل دین کامل الهی 337 محمد92+110 علی +135 فاطمه = 337 به ابجد علی 110 دین الهی 110 فاطمه 135 دین الله 135 دین الهی 110 علی110کاملترین کتاب آسمانی الله محمد110
اهمیت پزشکی از نظر اسلام اول نماز دوم روزه بهترین ورزش سلامت جسمی میباشد
بدن فضولات و سموم حاصل از هضم مواد غذایی را توسط روده (مدفوع)، کبد وکلیه ها (ادرار) و نیز از راه تعریق دفع می کند اما در بسیاری از موارد این راههای طبیعی تکافوی پاکسازی بدن را نکرده و تجمع مواد زائد بیماری های متعددی را پدید می آورد. در طب اسلامی و سنتی طبیب در این گونه موارد به کمک بیمار آمده و از روشهایی مثل حجامت، فصد، تجویز قی آور، مسهل، تنقیه، عطسه آور و .....برای پاکسازی بدن استفاده می کند. رومیان باستان فقط لذت غذا خوردن را می چشیدند و بعد ازیک ساعت بعد از غذا قی میکردند و با این کار طول عمر و سلامتی نصیبشان میشد دویست سیصد سال عمر می کردند قی کردن بهترین دوای جسم میباشد قی کردن از تجمع سنگ در کیسه صفراء جلو گیری می کند وقتی کیسه صفرا پر شد تنها راه برای کم کردن اسید معده قی کردن است
عواطف انسان كه ارگانهاي بدن را ضعيف ميكند :
۱ _ ﻋﺼﺒﺎﻧﯿﺖ : ﮐﺒﺪ ﺭﺍ ﺿﻌﯿﻒ ﻣﯿﮑﻨﺪ .
۲ _ ﻏﻢ ﻭ ﻏﺼﻪ : ﺷﺸﻬﺎ ﺭﺍ ﺿﻌﯿﻒ ﻣﯿﮑﻨﺪ .
۳ _ ﻧﮕﺮﺍﻧﯽ : ﻣﻌﺪﻩ ﺭﺍ ﺿﻌﯿﻒ ﻣﯿﮑﻨﺪ .
۴ _ ﺍﺳﺘﺮﺱ : ﻗﻠﺐ ﻭﻣﻐﺰ ﺭﺍ ﺿﻌﯿﻒ ﻣﯿﮑﻨﺪ ...
خبرگزاری تسنیم: قی یا استفراغ عمدی بهترین روش برای پاکسازی بدن است چون در زمستان رطوبت و بلغم در قسمتهای مختلف معده و قفسه صدری منجمد میشود و در بهار به سبب حرارت هوا به حرکت درمیآید، بنابراین برای اخراج آن هیچ تدبیری بهتر از قی نیست.
ریفلاکس یا برگشت صفرا زمانی اتفاق می افتد که صفرا از کبد به طرف معده و مری (لوله بین دهان و معده) برگردد.
صفرا یک مایع گوارشی است که توسط کبد تولید می شود و در کیسه صفرا ذخیره می گردد. ریفلاکس صفرا می تواند با برگشت اسید معده به طرف مری همراه باشد.
بر خلاف ریفلاکس اسید معده، ریفلاکس صفرا ارتباط کمی با شیوه زندگی دارد. اما بسیاری از افراد هر دوی این مشکل را با هم دارند، لذا علائم بیماری شما با تغییرات زیر ممکن است کاهش یابد:
وظيفه کيسه صفرا عبارت است از : ذخيره صفراي ساخته شده در کبد و کمک به هضم و جذب چربي ها در روده کوچک.
بعد از خوردن غذا، کيسه صفرا، صفرا ترشح کرده و آن را وارد روده کوچک مي کند. صفرا از طريق مدفوع از بدن خارج مي شود.
صفرا مايع زرد آبکي و تلخ مي باشد که توسط سلول هاي کبد ساخته مي شود و توسط لوله هاي باريکي به کيسه صفرا و روده کوچک مي ريزد.
محتويات صفرا عبارت است از: کلسترول، کلسيم، نمک هاي صفراوي، لسيتين و ديگر مواد غير قابل استفاده.
هنگامي که، مقدار نمک هاي صفراوي و کلسترول زياد شود، سنگ کيسه صفرا به وجود مي آيد. رشد اين سنگ 3 تا 4 سانتي متر مي باشد.
- سنگ هاي کلسترولي؛ اين نوع سنگ ها همانطور که از نامشان پيداست، از کلسترول ساخته شده اند و رنگشان سبز- زرد است. تقريبا 80 درصد سنگ ها از اين نوع مي باشند.
سلول هاي کبدي، کلسترول را به درون صفرا مي ريزند که اين خود عاملي است براي خارج کردن کلسترول از بدن.
همانطور که مي دانيم، کلسترول نوعي چربي مي باشد و چربي در آب غير قابل حل است. پس، کلسترول در صفرا غير قابل حل مي باشد.
کبد موادي را مي سازد که توسط آنها کلسترول به همراه صفرا خارج مي شود. حال اگر، مقدار زيادي کلسترول در صفرا وجود داشته باشد و يا کبد قادر به ساخت مواد لازم براي حمل کلسترول نباشد، اندازه کلسترول زياد شده و سنگ هاي صفراوي از نوع کلسترولي بوجود مي آيد.
2- سنگ هاي صفراوي رنگي
اين سنگ ها دو نوع هستند: سنگ هاي سياه و سنگ هاي قهوه اي
اين نوع سنگ ها از مواد زائد هموگلوبين به وجود مي آيند. (هموگلوبين، پروتئيني در گلبول هاي قرمز خون است که اکسيژن را حمل مي کند.)
هموگلوبيني که در گلبول هاي قرمز خوني کهنه و تخريب شده وجود دارد، تبديل به بيلي روبين شده و در خون آزاد مي شود. بيلي روبين توسط کبد و صفرا از بدن خارج مي شود.
حال اگر مقدار زيادي بيلي روبين در صفرا موجود باشد، با ديگر اجزاي صفرا ترکيب مي شود. اگر بيلي روبين با کلسيم ترکيب شود، سنگ هاي صفراوي سياه رنگ را تشکيل مي دهد که سخت هستند.
گاهي باکتري هاي موجود در روده، وارد مجراي صفراوي و کيسه صفرا مي شوند و بيلي روبين را تغيير مي دهند. اگر بيلي روبين تغيير يافته با کلسيم وسپس با چربي موجود در صفرا ترکيب شود، سنگ هاي صفرواي قهوه اي را تشکيل مي دهد که نرم تر از انواع سياه مي باشند.
*عوامل تاثير گذارنده بر تشکيل سنگ صفرا
1- ژنتيک ( اگر نزديکان درجه اول سنگ داشته باشند).
2- جنس: خانم هاي 20 تا 60 ساله بيشتر دچار سنگ صفراوي مي شوند. به طور کلي، خانم ها دو برابر آقايان دچار اين بيماري مي شوند.
سنگ کيسه صفرا
3- چاقي
4- زيادي استروژن
5- داروهاي پايين آورنده کلسترول
6- ديابت: افراد ديابتي مقدار زيادي تري گليسيريد در خونشان دارند.
7- کاهش سريع وزن: کبد مي خواهد کلسترول زيادي را به کمک صفرا خارج کند و اين خود عاملي است براي تشکيل سنگ کيسه صفرا.
8- بيماري هاي لوزالمعده
9- بيماري هاي کبدي، مانند سيروز
10- نوشيدن الکل
*علائم سنگ کيسه صفرا
1- مهم ترين علامت وجود سنگ کيسه صفرا، درد در ناحيه معده يا بالاي شکم و زير قفسه سينه مي باشد. اين درد:
- ناگهان در بالاي شکم به وجود مي آيد و به قسمت راست پشت يا شانه ها کشيده مي شود.
- معمولا اين درد باعث مي شود بيمار به سختي دست خود را حرکت دهد.
- از تنفس راحت و عميق جلوگيري مي کند.
- 1 تا 5 ساعت ادامه دارد.
- در شب اتفاق مي افتد و بيمار نمي تواند خواب آرامي داشته باشد.
- بعد از هر وعده غذايي رخ مي دهد.
- غالبا با تب، تهوع و کاهش اشتها همراه است.
2- نفخ
3- عدم تحمل غذاهاي چرب
4- هضم نکرن غذا
5- آروغ زدن
6- اگه می خای نمیری نخور نمکو روغنو شیرینی نمکو روغنو شیرینی لشه باعث چربیو قند خون میشه روغنو قندو نمک میکنه مرگت کمک بیا دیگه تو بس کن روغنتو عوض کند
*علائمي که نشان دهنده مسدود شدن مجرا و بيرون نرفتن سنگ صفراست، شامل:
يرقان (علائم يرقان عبارت است از زردي پوست و سفيدي چشم ها)
ادرار تيره
مدفوع روشن
تب و سرماخوردگي
تعريق /عط
1- سیگار نکشید.
سیگار تولید اسید معده را افزایش می دهد و میزان بزاق دهان را که از مری محافظت می کند، کاهش می دهد.
2- وعده های غذایی کوچک تری بخورید.
خوردن وعده های غذایی کوچک تر، ولی با دفعات بیشتر (یعنی به جای سه وعده غذایی پر حجم، شش وعده غذایی کم حجم بخورید)، فشار روی دریچه پایینی مری را کم می کند، لذا این دریچه به اشتباه باز نمی شود.
3- بعد از غذا خوردن دراز نکشید.
حداقل دو تا سه ساعت بعد از خوردن غذا دراز نکشید تا معده شما خالی شود.
4- غذاهای چرب را کم مصرف کنید.
مصرف غذاهای پر چرب و چیلی، دریچه پایینی مری را شل می کند. همچنین سرعت خالی شدن غذا از معده را آهسته می کند.
5- از خوراکی ها و نوشیدنی های مشکل زا پرهیز کنید.
مواد غذایی ای که تولید اسید معده را افزایش می دهند و دریچه پایینی مری را شل می کنند عبارتند از: نوشیدنی های کافئین دار (مثل قهوه ) و گازدار (مثل نوشابه)، کاکائو، مرکبات و آب آنها، سرکه، پیاز، سس گوجه فرنگی، ادویه ها و چاشنی ها و نعناع.
6- نوشیدنی های الکل دار ننوشید.
نوشیدن الکل بسیار مضر میباشد دریچه پایینی مری را شل می کند و باعث آزار مری می شود.
7- وزن اضافی خود را کم کنید.
زمانی که وزن اضافی بدن، فشار زیادی روی معده وارد می کند، امکان بروز سوزش سردل و برگشت اسید معده بیشتر می شود.
8- سر خود را موقع خوابیدن بالا ببرید.
بالا بردن سر به اندازه 10 تا 15 سانتی متر بالاتر از تنه موقع خوابیدن، از بروز علائم ریفلاکس جلوگیری می کند. به جای قرار دادن چند تا بالش زیر سر برای بالا بردن آن می توانید از بالش مخصوص خواب در این بیماری استفاده کنید.
9- آرام باشید.
موقع استرس و فشار روحی، عمل هضم غذا کند می شود، لذا علائم ریفلاکس را بدتر می کند. استفاده از روش های آرامش بخش مثل تنفس عمیق می تواند در این مواقع به شما کمک کند.
اگر پزشک تشخیص داده که شما سنگ کیسه صفرا دارید، ممکن است نگران عمل جراحی باشید که پزشکتان برای برداشتن کیسه صفرا توصیه کردهاست. هرچند، قبل از اینکه تحت عمل جراحی قرار بگیرید باید حداقل یک بار از بین بردن سنگهای کیسه صفرا را به کمک درمانهای متفاوت خانگی امتحان کنید. کمی احتیاط در برنامهی غذاییتان همراه با استفاده از چند مادهی طبیعی دیگر میتواند سنگهایی را که تا این حد درد در شکم، پشت و شانههایتان ایجاد میکنند، از بین ببرد.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت بازده، این درمانهای طبیعی نه تنها علائمی مثل حالت تهوع، استفراغ و سوءهاضمه و همینطور درد را رفع میکنند، بلکه کمک میکنند از شر سنگهای صفرایتان خلاص شوید.
درمان طبیعی سنگهای صفراوی
۱. آب سیب و سرکه سیب
این سخن طلایی که خوردن یک سیب در روز دکتر را از شما دور نگه میدارد، بیخودی معروف نشدهاست. سیب با خواص درمانی زیادی که دارد، میتواند سنگ صفرا را از بین ببرد. برای این منظور میتوانید آب سیب یا سرکه سیب بخورید. اسید مالیک موجود در سیب به نرم شدن سنگ کیسه صفرا کمک میکند و سرکه جلوی تولید کلسترول را توسط کبد میگیرد. کلسترول مسئول تشکیل سنگ در کیسه صفرا است. این میوه نه تنها سنگ صفرا را از بین میبرد بلکه از شکلگیری مجدد آنجلوگیری میکند؛ همچنین از درد در زمان عود بیماری میکاهد.
مواد لازم:
۱ لیوان آب سیب
۱ قاشق غذاخوری سرکه سیب
طرز تهیه:
سرکه سیب را به آب سیب اضافه کنید.
خوب این دو را مخلوط کنید.
این نوشیدنی را یک بار در روز بنوشید.
در واقع، این یک درمان طبیعی بسیار خوب است برای اینکه به سرعت از دردی که در طول حملهی سنگ صفرا دارید، رها شوید. همچنین، هنگامی که از سنگ صفرا خلاص شدید، باید به خوردن سیب ادامه بدهید. شما در واقع میتوانید به صورت دائمی سس سیب تازهی نپخته مخلوط با چغندر خام خرد شده و ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون و کمی آب لیموی تازه بخورید.
۲. آب گلابی
کیسه صفرای گلابی شکل میتواند با میوهای به شکل خودش تمیز شود- بله خودِ گلابی! انجمن پزشکی امریکا (AMA) میگوید که حدود ۸۰ درصد از سنگهای صفراوی توسط کلسترول سخت تشکیل میشوند. اعتقاد بر این است که پکتین موجود در گلابی به سنگهای پر از کلسترول کیسه صفرا متصل میشود و به این شکل آنها از بدن خارج میشوند. هرچند، با توجه به مجلهی انگلیسی تغذیه، پکتین از تشکیل سنگ کیسه صفرا جلوگیری نمیکند و اثر قابل توجهی بر سوختوساز کلسترول ندارد. اما از قدیم باور بر این است که آب گلابی سنگ صفرا را از بین میبرد. به توجه به مزایای این میوه، میتوان گفت که هیچ ضرری در مصرف آب گلابی وجود ندارد. میتوانید آن را با دیگر داروهای خانگی برای سنگ کیسه صفرایتان ترکیب کنید. اگر مایل هستید این روش را امتحان کنید، دستورالعمل را در ادامه میبینید، چگونه آب گلابی را برای از بین بردن سنگهای صفراوی بخورید.
مواد لازم:
نصف لیوان آب داغ
نصف لیوان آب گلابی
عسل- ۲ قاشق غذاخوری
طرز تهیه:
آب گلابی را با آب گرم مخلوط کنید.
عسل را به آن اضافه و خوب مخلوط کنید.
این ترکیب را سه بار در روز بنوشید.
۳. آب ریشهی چغندر، خیار و هویج
استفاده از آب میوهها و سبزیجات عمدتا توسط درمانهای طبیعی سنتی برای سنگ کیسه صفرا توصیه میشوند. یکی از این نوشیدنیها که از ترکیب ریشهی چغندر، خیار و هویج تهیه میشود برای کیسه صفرا بسیار مفید است. چغندر نه تنها کیسه صفرا و کبدتان را تقویت و پاکسازی میکند، بلکه به پاکسازی روده بزرگ و خونتان نیز کمک میکند. خیار، به دلیل میزان آب بالایی که دارد، برای زدودن سموم کبد و همچنین کیسه صفرا عالی است؛ آب هویج که سرشار از ویتامین ث و دیگر مواد مغذی است نیز چنین تاثیری روی کبد و کیسه صفرا دارد.
مواد لازم:
یک عدد چغندر
یک عدد خیار
۴ عدد هویج (متوسط)
به یاد داشته باشید، شما باید مقدار مساوی از آب خیار، هویج و ریشهی چغندر داشته باشید. بنابراین، در صورت نیاز، مقدار هر یک از سبزیجات افزایش یا کاهش بدهید. بهعنوان مثال، شما میبایست یک سوم لیوان از آب ریشهی چغندر، آب هویج و آب خیار را با هم مخلوط کنید تا یک لیوان آبمیوهی مخلوط داشته باشید
طرز تهیه:
آب هر سه را (خیار و هویج و چغندر) بگیرید.
آنها را با هم ترکیب کنید.
این ترکیب را روزی دو بار بنوشید.
حتی میتوانید سیب، کرفس و زنجبیل به این ترکیب اضافه کنید تا بر فواید آن بیفزایید.
۴. گیاه خارمریم
خار مریم گیاهی دارویی از منطقهی مدیترانه است. این گیاه به عنوان یک درمان طبیعی سنتی برای سنگهای صفراوی و همچنین سمزدایی کبد به طور گستردهای استفاده میشود. خارمریم به کوچک شدن سنگ کیسه صفرا و از بین بردن درد مثانه کمک میکند. با اضافه کردن این گیاه به برنامهی غذاییتان از شر سنگ کیسه صفرا خلاص شوید. حالا چهطور باید از خارمریم استفاده کنیم؟ شما میتوانید پودر دانهی خارمریم را به چای، آبمیوه، سالاد، سبزیجات، همبرگر و خوراکیهای دیگری اضافه کنید. در اینجا دستور تهیهی چای خارمریم را میبینید.
مواد لازم:
برگ و دانههای خارمریم (حتی میتوانید از چای بستهبندی شده استفاده کنید) – ۱ قاشق چایخوری
۱ عدد کیسهی پارچهای
۱ فنجان آب داغ
عسل (اختیاری) – طبق سلیقه
طرز تهیه:
برگهای خرد شده و دانههای خارمریم را داخل کیسهی پارچهای بریزید.
کیسه را در آب گرم قرار دهید.
اجازه بدهید به مدت ۵ دقیقه در آب خیس بخورد.
اگر دوست دارید، عسل اصافه کنید.
۵. قاصدک
گیاه دارویی قاصدک از کبد شما حمایت میکند و به عملکرد کیسه صفرا کمک میکند. برگ قاصدک به افزایش دفع صفرا از کبد و در نتیجه زدودن سموم از آن و سوخت و ساز چربی کمک میکند. این گیاه همچنین برای تحریک کیسه صفرای تنبل موثر است. بنابراین، استفاده از قاصدک برای درمان سنگ کیسه صفرا منطقی به نظر میرسد. شما همیشه میتوانید برگهای سبزرنگ و ظریف قاصدک را به سالادتان اضافه کنید یا آنها را بخارپزکنید و بخورید. همچنین میتوانید چای قاصدک بنوشید. در اینجا دستورالعمل تهیهی چای قاصدک را میبینید:
مواد لازم:
آب داغ- ۱ فنجان
برگ خشک قاصدک- ۱ قاشق چایخوری
عسل (اختیاری) – طبق سلیقه
طرز تهیه:
برگهای قاصدک را در یک ظرف یا فنجان بریزید.
روی آن آب داغ بریزید.
در ظرف را بگذارید و اجازه بدهید به مدت ۵ دقیقه خیس بخورند.
اگر دوست دارید کمی عسل به این چای اضافه کنید.
این چای را دو یا سه بار در روز بنوشید.
اگر مبتلا به دیابت هستید، باید قبل از مصرف گیاه قادصک، با پزشکتان مشورت کنید.
۶. نعناع
معروف است که روغن نعناع برای هضم غذا مفید است، زیرا جریان صفرا و دیگر مایعات گوارشی را تحریک میکند. این گیاه همچنین شامل ترپن است، ترکیبی طبیعی که گفته میشود به از بین رفتن سنگ کیسه صفرا کمک میکند. چه چیزی بهتر از خوردن چای نعناع تهیه شده با برگ نعناع است. با این حال، اگر نمیخواهید این چای را درست کنید، میتوانید از کپسولهای روغن نعناع – کپسولهای دارای پوشش رودهای – استفاده کنید، زیرا آنها روغن را در رودهی کوچک و بزرگ آزاد میکنند، نه در معده. اگر شما دچار حملهی سنگ صفرا شدهاید، چای نعناع بسیار مفید است. این گیاه کمکتان میکند اسپاسمها آرام شوند و درد شدیدتان کمی تسکین بیابد.
مواد لازم:
برگهای تازه یا خشک نعناع- ۱ قاشق چایخوری
آب- یک فنجان
عسل (اختیاری) – طبق سلیقه
طرز تهیه:
آب را بجوشانید.
برگ نعناع را اضافه کنید. (در صورت که برگها تازه هستند، ابتدا خردشان کنید).
شعله را خاموش کنید، در ظرف را بگذارید و اجازه بدهید نعناع به مدت ۳ تا ۵ دقیقه در آب بماند.
ترکیب را صاف کنید و در صورت تمایل به آن عسل اضافه کنید.
بهتر است این چای را بین وعدههای غذاییتان بنوشید.
۷. اسفرزه
برنامهی غذایی دارای فیبر بالا برای درمان سنگ کیسه صفرا بسیار ضروری است. در حالی که باید وعدههای غذاییتان سرشار از فیبر و ویتامینها، به خصوص ویتامین ث باشد، میتوانید اسفرزه را نیز به عنوان درمانی برای سنگ صفرا مصرف کنید. این گیاه منبع بسیار خوبی از فیبرهای محلول است که به کلسترول در صفرا متصل شده و از تشکیل سنگ کیسه صفرا جلوگیری میکند. اسفرزه همچنین مانع از یبوست میشود. یکی دیگر از علل تشکیل سنگ کیسه صفرا یبوست است.
مواد لازم:
پودر اسفرزه- ۱ قاشق چایخوری
آب – ۱ لیوان
طرز تهیه:
اسفرزه را به آب اضافه کنید.
خوب مخلوط کنید و بلافاصله بنوشید.
این نوشیدنی را شبها قبل از رفتن به رختخواب بنوشید.
۸. آب لیمو
آب لیمو نیز درست مانند سرکه مانع از این میشود که کبد کلسترول بسازد. به طور کلی آب مرکباتی از این دست چنین عملکردی دارند. بنابراین میوههای خانوادهی مرکبات را به میزان زیاد بخورید اما فراموش نکنید که آب لیمو را به طور روزانه مصرف کنید. میتوانید خیلی راحت آب نیمی از یک لیمو را به یک لیوان آب اضافه کنید و آن را دو یا سه بار در روز بنوشید. به جای این ترکیب، میتوانید درمان آیورودای زیر را با استفاده از آب لیمو انتخاب کنید تا سنگ کیسه صفرایتان را از بین ببرید.
مواد لازم:
روغن زیتون- ۳۰ میلیلیتر
آب لیموی تازه- ۳۰ میلیلیتر
پورهی سیر – ۵گرم
طرز تهیه:
روغن زیتون، آب لیمو و پورهی سیر را با هم مخلوط کنید.
این مخلوط را هر روز صبح با معده خالی بخورید.
این کار را حداقل به مدت ۴۰ روز ادامه دهید.
۹. برنامهی غذایی و تغییر شیوهی زندگی برای از بین بردن سنگهای صفراوی
برای درمان سنگ کیسه صفرا، باید تغییرات خاصی در برنامهی غذایی و شیوهی زندگیتان اعمال کنید. در اینجا چند پیشنهاد برای اعمال این تغییر میبینید.
– ۸ تا ۱۰ لیوان آب در روز بنوشید.
– اگر اضافه وزن دارید، وزنتان را کاهش بدهید. از غذاهای چرب اجتناب کنید. به طور منظم ورزش کنید. وعدههای غذایی کوچکتر بخورید و آنها را در طول روز پخش کنید. مثلا به جای ۳ وعده غذای بزرگ، ۵ تا ۶ وعده غذای کوچکتر میل کنید.
– از ابتلا به یبوست جلوگری کنید، زیرا این مشکل به تشکیل سنگ کیسه صفرا کمک میکند.
– به طور روزانه قهوه بخورید، اما در خوردن آن زیادهروی نکنید. یک یا دو فنجان در روز کافی است. قهوه جریان صفرا را افزایش میدهد و به این ترتیب مانع از تشکیل سنگ کیسه صفرا میشود.
– به میزان زیاد ویتامین ث در طول روز بخورید. برای این منظور، میوههای خانوادهی مرکبات را در برنامهی غذاییتان بگنجانید. آب لیمو بخورید.
– از ادویهجات و گیاهان دارویی که باعث تحریک کبد و همچنین کیسه صفرا میشوند استفاده کنید، از جمله زردچوبه، زنجبیل خشک، فلفل سیاه، فلفل سبز، آنقوزه، و غیره.
برنامهریزی دقیق برنامهی غذایی و انتخاب هوشمندانهی درمانهای خانگی با توجه به نیازهای بدنتان، مطمئنا میتواند به شما شانس این را بدهد که از طریق راههای طبیعی سنگها را از بین ببرید، و کیسه صفرایتان را حفط کنید
یکی از جانبازان شیمیایی تعریف میکرد :معرفت فقط خط اول یکی از بسیجی ها هر جا می رفت یک فلاسک آب پرمی آورد و به زور قمقمه ها راپر میکرد یه روز دیدم خبری ازش نشدگفتند وقتی خمپاره خوردفقط دو تادستاش باقی موند فرستادند برای مادر پدرش
وقتی از جبهه برا مرخصی برگشتم راننده آژانس از من کرایه دو برابر گرفت چون لباسهام خاکی بود و پول کارواش رو هم ازم گرفت
یک روز هم داخل تاکسی تو اتوبان بخاطر بیماری شیمیایی
حالت تهوع داشتم راننده نگه داشت تا کنار اتوبان استفراغ کنم
و وقتی برگشتم راننده حرکت کرد
و گفت ماشینم کثیف نشه بی معرفت فرار کرد رفت
موندم کنار اتوبان ما جانبازان تا یادمون هست هیچ کی ما را کنار جاده ها سوار نکرده همیشه پیاده طی طریق کرده و دیدیم ماشینهای مدل بالا از کنارمون با سرعت آن هم خالی رد میشند ولی ما همیشه تا سر کوچه هم که میریم دو سه نفری را با خود سوار می کنیم
یکی از جانبازان گفت وقتی برا درمان رفتم "ایتالیا" تو بیمارستان شهر رم بستری بودم فامیل پرستار مالدینی بود اولش فکر کردم تشابه اسمی هست
ولی بعد که پرسیدم فهمیدم
واقعا خواهر "پائولو مالدینی" فوتبالیست اسطوره ای ایتالیاست
ازش خواستم که یه عکس یادگاری از برادرش بهم بده و اون قول داد که فردا صبح میده
ولی صبح که از خواب بیدار شدم دیدم پائولو مالدینی با یه دسته گل دو ساعتی میشد بالا سرم نشسته و بیدارم نکرده بود تا خودم بیدار شم
شب خواهرش بهش زنگ زده بود و گفته بود که یک جانباز ایرانی عکس یادگاری از تو میخواد و اون مسیر 600 کیلومتری میلان تا رم رو شبانه اومده بود
تا یه عکس یادگاری واقعی با یه جانباز کشور بیگانه بندازه و از اون تجلیل کنه پرویز پرستویی یکی از جانبازان می گفت شوماخر راننده معرف آلمانی به دیدن ما جانبازان آمد گفت عید همه مغازه ها بسته بود صد مارک روی تخت من گذاشت نتونستم گل بخرم خودتان زحمتشو بکشید جانبازی ازکردستان بیستون دولت این جانباز را استخدام کرد با گروه 11 ولی خودش قبول نکرد جانباز شیمیایی از یک پا یک عکس به من نشان داد گفت این عکس چیه گفتم سر یک شیر است گفت نه این یک بسیجی که خمپاره یا توپ خورده تیکه تیکه شده عکسش شده مثل سر یک شیر لطفا" این عکس را برایم بفرست توی اتریش هر روز می رفتم خونش تنها بود با هم میرفتیم مسجد همسایه بودیم دیوار پشتی ما بودیم یعنی وقتی روبروی تلویزیونت که فیلم ضبط میکردی دیوار پشتیش ما بودیم سه ماه برای مداوا رفته بودم حالا یادت اومد عرفانیان
در عملیات فتح المبین بود، یكی از اخوی های بنده به نام حسین در اهواز جانشین پشتیبانی بود. یك روز ماشین جیپی را به ایشان نشان دادم و گفتم: حسین آقا این را غنیمت گرفته ایم، ازآنجا كه خیلی نیرو زیاد آمده بود و سرشان شلوغ بود توجه نكرد، من رفتم. دو روز بعد در خط یك عملیات فریب بود و آتش سنگینی داشتیم، بنده افتخار داشتم به عنوان معاون گروهان خدمت كنم. یادم می آید شب تا صبح را نخوابیده بودم، همین طور كه زیر آتش بودیم دیدم یك موتور با دو نفر سرنشین درشت هیكل دارد به سمت ما می آید نزدیكتر كه شدند، دیدم اخوی خودم با یكی از دوستانشان است. وقتی به سمت ما آمد من سلام كردم ولی متوجه نشد، از دوستم پرسید این محمدرضای ما كجا شهید شده؟! دوستم گفت: شهید نشده، محمدرضا اینجاست و به من اشاره كرد. وقتی برگشت و من را دید باورش نمی شد. چند تا سیلی به من زد وگفت خودتی؟!! بعد در آغوشم گرفت. من فكر كردم خواب می بینم گفتم چرا این طوری می كنی؟ گفت خبر شهادتت را داده اند. برات ختم هم گرفتند
آن زمان منافقین به خاطر اینكه ضربه روحی به خانواده ها بزنند، روی جنازه هایی كه درمعراج شهدا قابل شناسایی نبودند اسم بچه های گروه مقاومت را می نوشتند. ظاهراً روی یكی از جنازه ها كه آر پی جی خورده و كاملاً سوخته و قابل شناسایی نبوده نام من، محمدرضا افشار و تلفن محل كار پدرم را نوشته بودند. برادرم به گفته خودش به خط آمده بود تا محل شهادت من را ببیند و مقداری از خاك آنجا را به عنوان تبرّك برای مادرم ببرد. به من گفت: فقط بیا كه برویم، گفتم اینجا كار دارم اما مرا به زور به پایگاهشان در اهواز بردند، به آنجا رسیدیم و روحانی بزرگواری وقتی من را دید با آغوش باز استقبال كرد و خرما آوردند. گفتم: نمی خورم. گفتند: بخور این خرمای خودت است! دیشب برایت مراسم ختم گرفته بودیم. من آن لحظه در شوك بدی بودم. برادرم گفت مادر به خاطر خبر شهادت من حال خیلی بدی دارد. رفتیم كه تماس بگیریم. زنگ زدم محل كار پدرم و هر كس كه صحبت می كرد باورش نمی شد. می گفتند: چرا اذیت می كنید محمدرضای ما شهید شده، خودمان جنازه را شناسایی كردیم. هر طور كه بود در عرض 48 ساعت مرا به تهران آوردند. حتی من پول هم همراهم نبود. چون با همان لباسهای بسیجی آمده بودم، داشتم به برادرم می گفتم از دوستت بپرس پول دارد كه تا منزل برویم؟ چون من لباس و وسایلم را نیاورده ام. همین طور كه در حال صحبت بودیم، داخل اتوبوس شلوغ شد. دیدم برادر دیگرم كه با ترور منافقین جانباز شدند به همراه عمویم كه ایشان هم جانباز هستند، پسرعموهایم كه یكی از آنها شهید شده، همه به داخل اتوبوس آمدند و ما را با سلام و صلوات سوار ماشین كرده و به منزل بردند. اعلامیه شهادتم رادیدم! همچنین پلاكارد خیلی بزرگی كه دوستان فرهنگی ام در مسجد مهدوی عكسم را روی آن كشیده و نصب كرده بودند. همه اینها را كه دیدم حس می كردم كه خواب می بینم. فقط یادم می آید زمانی كه به مادر خدابیامرزم گفتند محمدرضا آمده، نمی توانست حرف بزند. رفتم و مادر را در آغوش گرفتم، گفتم مادرجان منم محمدرضا. دستش را بوسیدم، تنها كاری كه مادرم انجام داد این بود كه من را بو می كرد و آن لحظه قبول كرد كه پسرش هستم.
عبادت یعنی عبادت
ع.....عاشقی.....ب......بندگی.....ا......االله......د.....دانا.....ت....توانا...پس عبادت یعنی عاشقی بندگیِ الله دانا و توانا براستی عبادت واقعی آن است که عاشقانه الله آن دانای توانا را بندگی کرد در گفت وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم درباره تدابیر غذایی فصل بهار اظهار داشت: در فصل بهار غذای مصرفی باید قلیل الغذا باشد، یعنی انرژی و غذائیت کمی داشته باشد زیرا در این فصل به دلیل کثرت اخلاط (به علت تجمع اخلاط در زمستان) نیاز به ورود مواد جایگزین از خارج کمتر است و از طرف دیگر هنوز درون بدن گرم و قدرت هاضمه قوی است، بنابراین غذای خورده شده باید کثیر یا حجیم باشد تا معده در آن تصرف کند و در اخلاط و اعضاء بدن تصرف نکند، البته بهترین این غذاها آش جو و سوپ جو همراه با سبزی هستند.
به گفته وی در فصل بهار از مصرف غذاهایی با طبع گرم و تر باید پرهیز داشت چرا که مزاج فصل بهار هم گرم و تر است، بنابراین غذایی با طبع سرد و خشک مناسبتر است.
دستیار تخصصی طب سنتی ایران بیان داشت: تنقیه، فصد، حجامت، قی و اسهال از جمله اعمال یداوی هستند، برای پاکسازی بدن از اخلاط فاسد با نظر پزشک بهتر است انجام شود چرا که در اثر حرارت لطیفی که در فصل بهار وجود دارد موادی که در زمستان ساکن و منجمد شدهاند به حرکت در میآیند و از این جهت اوّل فصل باید برحسب دلایل و علائم غلب هر خلط تنقیه (پاکسازی بدن) صورت پذیرد که این کار با فصد، حجامت، اسهال یا قی صورت میپذیرد.
قرائتی افزود: قی (در طب جدید قی را استفراغ مینامند) بهترین تدبیر برای کسی است که به آسانی قی میکند چون در زمستان رطوبت و بلغم در قسمتهای مختلف معده و قفسه صدری منجمد میشود و در بهار به سبب حرارت هوا به حرکت درمیآید، بنابراین برای اخراج آن هیچ تدبیری بهتر از قی نیست زیرا اگر دفع نشود ترس ریختن آن به امعاء و اعضای دیگر وجود دارد البته اگر کسی حجامت کند بهتر از تمام دارو هاست
حجامت می کند پاکیزه خون را برون آرد زتن درد درون را حجامت با رگت کاری نداره عرق با جوش از پوستت در آره
قرائتی عنوان کرد: در فصل بهار بهتر است از مطفیات گرما یعنی خنک کنندههای گرما و مسکنات گرما یعنی آرام بخشهای گرما، مثل آلو، کاهو، خیار و هندوانه مصرف شود.گفته یه مرد لایق مثل امام صادق آب انار خون را تصفیه می کند و کاهو خون را رقیق می کند کاهو بخور تو دقیق می کنه خونت رقیق
به گزارش تسنیم، مفهوم استفراغ در طب سنتی با آنچه امروز متداول است فرق دارد چرا که در طب سنتی ایران به خارج شدن هر ماده ای از بدن استفراغ گفته میشود که شامل خروج مواد از معده هم هست که قی کردن نامیده میشود.
در طب سنتی ایران استفراغ در 2 حالت انجام میشود یکی در زمان سلامت که برای پیشگیری از بیماری است و دیگری در زمان بیماری. که بدن اتوماتیک آمپر بالا رفته و به طور خودکار این روش الهی درمان واقعی صورت می گیرد چند وقت پیش رفقا فرمودند یکی از رفقا که حالش بد میشه توی ماشین از ماشین پیاده شده و نه در جوب وسط پیاده رو عق عق کرده بود چند تا جوان از روبرو می آمدند با دسته گل و شیرینی آنها هم مجبور شده عق عق کنند رفقا را گفتم چرا این لحظه را فیلم برداری نگردید هر ما دو سه روز به این واقعه می خندیم می گفت این عق میزد و آنها هم جواب داده و عق عق می کردند و ما روده برد شده بودیم از این حرکت آنها در پیاده رو
برای قی کردن بهتر است که افراد چند لیوان آب ولرم همراه با مقدار بسیار کمی نمک مخلوط کنند و سپس بعد از گذشت چند دقیقه انتهای گلو را تحریک کنند تا محتویات معده خارج شود؛ بهتر است که قی در وسط روز زمانی که هوا گرم تر است انجام شود. آب ولرم خود قی آور است و موجب حالت تهوع و قی میشود. دکتر استاد قی که هر لحظه بخواهد بالا می آورد میگوید اگر شیطان را ببینم یکدفعه رویش استفراغ خواهم کرد استفراغ یک نوع روش درمان و سلامتی میباشد که افراد مریض نیاز مبرم به آن دارند
امام باقر (ع): بدان که هیچ دانشی چون جستن سلامت نیست و هیچ سلامتی چون سلامت دل نیست لذا از نظر اسلام، طب روان، ارزشمندتر از طب جسم و طب جسم ارزشمندتر از سایر علوم است.
پیامبر اسلام: العلم علمان: علم الادیان و علم الابدان (دانش بر دو گونه است: دانش دینها و دانش بدنها)
طبابت کار خداوند است و شفا از اوست و برای هر دردی درمانی قرار داده است جز مرگ.
قرآن کریم: از ابراهیم خلیل (ع) نقل میکند: «و اذا مرضت فهو یشفین» و چون بیمار شوم، او (خداوند) شفایم میدهد. درد را می دهد تا قدر آفیت بدانی فراموشش نکنی سرطان را می دهد تا آزمایشت کند اورا دوست داری یا از سرطان می ترسی سرطان که ترس ندارد آخرش به خواب میروی و رستاخیز بر می خیزی بسیار هم خوب است خدا را شکر که خدا را از دست ندهم سرطان با خاک شکست می خورد اگر می خواست که نمی داد حال که داه مصلحتش بر این بوده که داده شاید دوست داشت شفا داد طبیب جهان اوست
طبابت، کار خداوند است و طبیب واقعی اوست. خداوند است که خواص درمانی را در داروها نهاده و در نظام آفرینش، برای هر دردی دوا میآفریند و به انسان، استعداد شناخت دردها و داروها و چگونگی درمان آنها را عنایت کرده و اوست که مظهر نامهای طبیب و شافی است.
طب اسلام، طب پیشگیری است
سوره مائده آیه 16: خداوند، هر که را از خشنودی او پیروی کند، بوسیله آن ]کتاب[ به راههای سلامت رهنمون میشود.
سوره نساء، آیه 134: هر کس پاداش دنیا میخواهد، ]بداند که[ پاداش دنیا و آخرت نزد خداست.
با توجه به احکام و آیات فوق متوجه میشویم، در اسلام، آنچه برای سلامت جسم و یا جان خطرناک و زیانبار است، حرام یا مکروه است و آنچه برای سلامت انسان، لازم و مفید است، واجب یا مستحب است و آنچه سود و یا زیانی برای جسم و جان ندارد مباح شناخته شده است. لذا طب پیشگیری در متن مقررات و احکام اسلام گنجانده شده و اجرای کامل و دقیق قوانین الهی در زندگی، سلامت جسم و جان انسان را بهمراه دارد.
امام رضا (ع): (علل الشرایع ص 592)
هر آنچه خداوند، حلال کرده در آن صلاح و بقای بندگان است و بدان نیازی گریزناپذیر دارند و هر آنچه که حرام شده است بندگان، بدان نیازی ندارند و همه آنها موجب تباهی و نابودیاند.
خداوند در قرآن میفرمایند: «الا بذکرالله تطمئن القلوب» فقط به یاد خدا دلها آرام میگیرد.
در علم جدید و دنیای غرب نیز ثابت شده است که آرامش روحی و روانی مبنای آرامش جسمی است و به فرموده خداوندی که انسان را آفریده است این آرامش جز با یاد و توجه به خدا و قوانین اوبدست نمیآید و براساس همین است که دنیای غرب با توجه به پیشرفتهای علمی و پزشکی و مادی فراوانی که دارند اما آمار خودکشی در آنها بالاتر از جامعه مسلمانان است و حتی آمار بیماریهای جسمی مانند سرطان و بیماریهای قلب و عروق نیز در آن بالاست.
بعنوان مثال در جامعه خود ما، عمر علمای اسلام خیلی بیشتر از علمای پزشکی است زیرا علمای اسلام با توجه به رعایت بیشتر قوانین اسلام از آرامش بیشتری نسبت به پزشکان برخوردارند و لذا عمر بیشتری دارند اما پزشکان که خط مقدم رعایتکنندگان بهداشت در جامعه محسوب میشوند عمر بیشتری از سایر افراد جامعه ندارند و شاید هم عمر آنها از خیلی افراد جامعه کمتر باشد.
مبدا علم طب الهی است:
سرآغاز علم طب، آموزههای وحی بوده است اما تجربه دانشمندان بدان افزوده ده است و تدریجا این دانش گسترده شده و میشود.
اهل بیت و دانش پزشکی:
پیامبر اسلام (ص) و اهل بیت آن بزرگوار، نه تنها از دانش پزشکی، بلکه از همه علوم، نه از راه تحصیل، بلکه از طریق الهام الهی برخوردار بودهاند، به گونهای که هرگاه اراده میکردند چیزی را بدانند، میدانستند.
اما صادق (ع): ان امام اذا شاء ان یعلم علم
امام، آن گاه که بخواهد بداند، میداند.
امام علی (ع): از من بپرسید، پیش از آن که مرا از کف بدهید. چرا که در سینه من به سان دریاهای بیکران، دانشهای فراوان نهفته است.
تمام امامان از چنین دانشی برخودار بودهاند و در پاسخ دادن به هیچ مسئله علمیای در نمیماندند.
امام رضا (ع): آنگاه که خداوند بندهای را برای عهدهداری کارهای بندگان خویش برگزیند، سینه وی را برای این کار، فراخ میسازد و سرچشمههای حکمت را در دل او به ودیعت میگذارد و دانش را به تمامی به او الهام میکند و از آن پس، او نه در پاسخی فرو میماند و نه از راه صواب، سرگشته میگردد.
بنابراین، پیامبر اسلام و اهل بیت او، از دانش پزشکی برخوردار بودهاند و اگر ثابت شود که در هر مسئلهای از مسائل مربوط به این دانش، چیزی فرموده باشند قطعاً کلام آنان مطابق به واقعیت است و از طرف وحی است. (لاینطق عن الهوی)
در ضمن صحت و سقم و جعلی بودن احادیث را باید به علمای علم حدیث بسپاریم و زمانیکه صحت و سقم آن ثابت شد بدون چون و چرا از آن پیروی میکنیم اگرچه با منطق علم روز نتوانیم آن را توجیه نماییم و باید رهنمودهای این احادیث را با علم جدید آزمایش کنیم تا منطق علمی پزشکی جدید آنرا دریابیم و باید این احادیث متدلوژی پژوهش ما گردد نه فرضیات مطرح شده از سوی غربیها.
چند اصل کلی مهم در طب اسلامی:
1- دارو و درمان از تقدیر خداوند است و شفا از خداوند است اما دارو و پزشک وسیلهاند. و باید از هر سه (خدا، دارو و پزشک) کمک خواست.
حضرت موسی (ع) بیمار شد، درمان بیماریش شناخته شده بود اما گفت درمان نمیکنم تا خداوند بدون دارو مرا شفا دهد پس بیماریش طولانی و ماندگار شد و خداوند به او وحی فرستاد: به غرت و جلالم سوگند تو را بهبود نمیدهم مگر به خوردن دارو، دارو را خورد و درمان شد ولی بدین سبب دلگیر شد پس خداوند دیگر بار وحی فرستاد: میخواستی با توکلت بر من، حکمت مرا ابطال کنی، مگر چه کسی جز من، منافع چیزها را در داروها به ودیعت نهاده است؟!
2- جایگاه دعا کردن و صدقه دادن در خشنود و راضی نمودن خداوند است زمانیکه تقدیر خداوند بر درمان بندهاش قرار گرفت جهت درمان خود وسیله و دارو را فراهم میکند.
3- امام صادق (ع): خداوند، در هیچ چیز از آنچه حرام کرده، نه شفایی قرار داده است نه دوایی. پیامبر خدا و ائمه معصومین جواز درمان را با حرام خداوند مانند الکل را صادر ننمودهاند البته با توجه به آیات 173 سوره بقره و 119 سوره انعام که خداوند خوردن گوشت مردار و حرام را در صورت ایجا داضطرار و مرگ اجازه دادهاند و تاکید شده است فقط بمقدار نیاز نه بیشتر. درمییابیم برای نجات از مرگ میتوان داروی حرام را بمقدار نیاز درمان مصرف نمود اما متاسفانه در جامعه فعلی به تبعیت از داروسازی غربی کورکورانه در داروهای غیراضطرار مانند قطرهها، اسانسها و شربتهای سینه و ضدسرفه از الکل استفاده میکنند در صورتیکه نگهدارندههایی مانند عسل و سرکه حلال وجود دارند که خاصیت نگهدارندگی و درمانی آنها به مراتب از الکل بهتر است.
4- پرهیز از مراجعه به پزشک تا سر حدامکان:
امام کاظم (ع): تا زمانیکه بیماری، به جد با شما درگیر نشده است درگیر معالجه طبیبان نشوید، که درمان به مانند ساختمان است که مقدار کمی از آن، شخص را بمقدار فراوانش میکشاند.
5- طب در قرآن
امام علی (ع): در پاسخ به این پرسش که گفتند ]چرا[ در قرآن، هر دانشی جز دانش طب هست؟ فرمودند آیهای در قرآن است که همه طب را یکجا در خود گردآورده است:
«کلو و اشربوا ولاتسرفوا» (اعراف آیه 31)
خوراکیهایی که در قرآن ذکر شده است برای انسانها بسیار مفید و موثرند و باید بیشتر روی آنها تفکر نمود و استفاده کرد. بخصوص عسل که در مورد آن فیه شفاء للناس آمده است و درباره زیتون که آیه نور، به روغن زیتون اشاره نموده است و خوراکیهایی مانند خرما، انگور، انار، انجیر، سدر، گز، کافور، زنجبیل، عدس، پیاز، سیر، خیار، موز، کدو، خردل، ریحان و غیره …
به مزاج سرد و گرم در قرآن اشاره شده است.
سوره انسان آیه 5: نیکان از جامهایی مینوشند که مزاج آنها از کافور است.
سوره انسان آیه 17: در آنجا جامی بنوشانندشان که مزاج آنها از زنجبیل است.
6- خوردن دو وعده غذا در روز توصیه شده است:
با توجه به آیه 62 سوره مریم «ولهم رزقهم فیها بکرة و عشیا»
در بهشت هر صبح و شام روزی آنان آماده است.
و سایر روایات اسلامی درمییابیم که برای تداوم سلامت و شادابی خوردن دو وعده غذا (صبح و شام) توصیه شده است.
قلب و عروق:
امام رضا (ع): خداوند بدن را به هیچ دردی گرفتار نساخته، مگر اینکه برای آن دارویی قرار داده است که بدان درمان شود هر نوعی درد نیز نوعی درمان و چاره دارد.
چرا که این بدن بر سیاق یک مملک ساخته شدهاند. پادشاه این سرزمین قلب است رگهایی که در بدن و مغز وجود دارند کارگراناند خانه آن پادشان قلب انسان است است سرزمین آن پادشاه، بدن انسان است و دستان و پاها، چشمها، لبها و زبان و گوشها نیز یاران اویند.
آنچه برای سلامتی رگها سودمند است: (طبق روایات)
1- بادنجان
2- بادر نجبویه: گرفتگیهای عروق و مجاری را میگشاید.
3- انجیر: رسوبات مجاری و رگها را نرم میکند.
4- نیشکر: گرفتگی مجاری و رگها را باز میکند 5.روزهداری: طغیان رگها را فرو مینشاند.
امام صادق (ع): قلب به شکل دانه صنوبر است، زیرا وارونه است و یک سر قلب باریک قرار داده شده تا لابهلای ریه برود و با سردی آن خنک شود مبادا که مغز از گرمای آن بسوزد.
2- مغز واعصاب:
امام صادق (ع): در پاسخ طبیبی فرومانده از پاسخ به این پرسش امام که چرا کاسه سر از چند استخوان و لایه تشکیل میشود؟ چون هر چیز درون تهی اگر یکپارچه باشد شکستن، زودتر به سراغش میآید و چون تکه قرارداده شود شکستگی از آن دورتر است.
1) آنچه عقل را استحکام میبخشد:
1- باقلا (تراکم درونی استخوانها را زیاد نموده و باعث افزایش توان مغز میشود و خون تازه تولید میکند)
2- روغن مالیدن (بخصوص روغن بنفشه مغز را نیرو میبخشد)
3- حجامت (موجب افزایش صحت بدن، عقل و حافظه میشود)
4- سرکه (عقل را استحکام میبخشد)
5- سداب (افزون بر عقل و فراوان ساختن هوش، آب کمر را بدبو میکند)
6- چغندر
7- مسواک زدن
8- خرفه (بر شما باد خرفه که زیرکی میدهد و اگر تنها یک چیز باشد که عقل را افزون میکند همان است)
9- کدو
10- کرفس
11- کندر (امام رضا (ع): فراوان کندر بخورید، آن را در دهان نگه دارید و بجوید، برای من جویدن آن دوست داشتنیتر است، بلغم معده را میزداید و آن را تمیز میکند، عقل را استحکام میبخشد و غذا را میگوارد)
12- گوشت (امام صادق (ع) :گوشت میرویاند و بر عقل میافزاید و هر کس آن را چند روز واگذارد، عقلش تباه شود)
پیامبر (ص): 5 چیز حافظه را افزایش میدهد و بلغم را از میان میبرد.
1- قرائت قرآن 4-عسل
2- مسواک زدن 5-کندر
3- روزه گرفتن
از زبان معصومین آنچه فراموشی میآورد: (در روایات)
– خوردن سیب ترش – خوردن پنیر و پسمانده موش – راه رفتن میان دو زن
– خوردن گشنیز – خواندن نوشتههای روی قبر – افکندن شپش
– حجامت در گودی پس سر – ادرار کردن در آب راکد – بیدارخوابی
– نگریستن به دار آویخته – بلند بودن ناخن
امام رضا (ع): فراوان خوردن گوشت حیوان وحشی و گاو خشکی عقل، سرگشتگی فهم، کندی ذهن و فراموشی میآورد.
امام رضا (ع): هر کس بخواهد فراموشیاش کم شود و دارای حافظهای قوی شود هر روز، سه قطعه زنجبیل به عسل درآمیخته بخورد و در هر روز با غذای خویش چیزی که با خردل تهیه شده نیز میل کند. هر کس هم بخواهد عقل او افزون شود هیچ روز از خانه بیرون نرود مگر پس از آن ناشتا، سه هلیله سیاه با شکر طبرزد بجود.
خضاب بستن به حنا: (پیامبر اکرم (ص)): حنا خضاب اسلام است و بر ثواب عمل مومن میافزاید خرج کردن یک درهم برای خضاب بهتر از خرج کردن یک درهم در راه خداست.
1- دیده را جلا میدهد و چشم را تیز میکند. 6- سردرد را از بین میبرد. باعث روییدن مو میشود. 7- قدرت آمیزش را افزون میکند.
2- بو را خوش میسازد. 8- مهتر گیاهان خوش بو در دنیا و آخرت است.
3- همسر مرد را آرامش میدهد. 9- ضدعفونیکننده و ترمیمکننده زخمهاست.
4- باد را از گوشها دور میکند.
سرمه (اثمد سرمه کشیدن با سنگ) :
در روایات معصومین (ع)سرمه کشیدن بسیار تاکید شده است و از خواص آن، افزایش بینایی افزایش موهای مژهها، برطرف شدن بیماریها و مشکلات چشمها و پیشگیری از بیماریهای چشم برشمرده شده است و سرمه با سه گیاه کافور، تلخه و صبرزرد تاکید شده است.
انفیه کردن:
در روایات تاکید شده است بخصوص انفیه با روغن مرزنگوش و بنفشه جهت بیماریها سر و سینوسها و بینی و عطسه سودمند است.
امام علی (ع): شستشوی دهان و بینی، سنت و مایه پاکی دهان و بینی است و انفیه کردن، مایه سلامت سر و پاکسازی بدن و همه انواع سردرد است.
فوائد عطسه کردن:
امام صادق (ع): فراوانی عطسه، شخص را از پنج چیز ایمن میسازد.
1- بادهای بدخیمی که در سرو صورت جای میگیرد.
2- مایه ایمنی از جای گرفتن آب در چشم میشود.
3- مصونیت از سختی حفرههای بینی
-4جلوگیری از بیرون آمدن مو در چشم
امام صادق (ع): تا سه عطسه در روز را نشانه سلامتی و بیش از سه عطسه در روز را نشانه درد و بیماری دانستهاند و درمان عطسه فراوان انفیه با روغن مرزنگوش است و در روایتی فرمودند عطسه از بینی بیرون نمیآید بلکه از همه بدن میآید همان سان که نطفه از بدن، سرچشمه گرفته و از آلت بیرون میآید نمیبینید که انسان عطسه میکند تمام بدنش تکان میخورد.
امام صادق (ع): عقل از قلب است، اندوه از جگر، نفس از ریه.
خواص نمک: نه بابا یک قاشق نمک هفت دانه نمک یک دانه یاقوت است
پیامبر خدا (ص): خداوند به موسیبن عمران وحی فرستاد که غذا را با نمک آغاز کن و با نمک پایان ده چرا که در نمک، درمان هفتاد درد است که کمترین آنها دیوانگی، جذام، پیسی، گلودرد، دندان درد و شکمدرد باشد. وقتی نانو نمکش را خوردند و نمک دانش را شکستند به ابجد نمک 110 علی 110 نمک 110 نان جو110 گندمهای 110 ولی دین 110 ماه دین110 دین الهی 110 حامیان 110 نگین110 دین الهی 110 علی 110جوینده یابنده است به نانو نمک مرتضی علی حق با علیست
پیشگیری از زکام:
امام رضا (ع) :هر کس میخواهد در همه زمستان از زکام ایمنی بماند، هر روز سه لقمه عسل با موم آن بخورد و نرگس ببوید، چرا که از زکام ایمنی میدهد. سیاهدانه نیز چنین است.
3-دهان و دندان:
خلال کردن و مسواک زدن و شستشوی دهان:
روایات مکرر و تواتر از ائمه معصومین در باب خلال کردن و مسواک زدن بیان شده است پیامبر (ص) میفرمایند بقدری جبرئیل مسواک زدن را بر من تکرار کرد گمان بردم مسواک بر امت من واجب گردید.
پیامبر (ص): هر کس در هر روز، دو بار مسواک بزند، سنت پیامبران را استمرار بخشیده است در برابر هر نمازی که بخواند، خداوند برایش پاداش صد رکعت مینویسد، از فقر به غنا درمیآورد، دهانش خوشبو میشود، حافظهاش فزونی مییابد، فهمش استوار میگردد، غذایش گوارش مییابد، درد دندانهایش از بین میرود، بیماری از او دور میگردد و دندانهایش تمیز میشود و فرشتگان به واسطه نوری که بر او میبینند با او دست میدهند.
پیامبر(ص)، با چوب اراک مسواک میزدند (به سفارش جبرئیل)
قطره پرسیکا از همین چوب در بازار دارویی ایران موجود است و جهت مشکلات و عفونتهای دهان و لثه استفاده میشود.
پیامبر (ص): چه نیکو مسواکی است زیتون! از درختی خجسته که دهان را خوشبو میکند و جرم دندان را از میان میبرد، این مسواک من و پیامبران پیش از من است.
پیامبر (ص) مسواک با نی، ساقه ریحان و انار را نهی کردهاند و فرمودهاند این چیزها رگ جذام را فعال میکنند.
امام رضا (ع):
الف) جهت حفظ دندانها: اندازههایی برابر از سوخته شاخ بز نر کوهی + گزمارک (میوه درخت گز) + مشکک (سعد)+ سنبل رومی + و به یک چهارم این مقدار نمک ترکی (نمک بسیار سفید و بلوری) همه را نرم آرد کنند و با آن مسواک بزنند.
ب) جهت سفید شدن دندانها:
کف دریا + نمک ترکی به نسبت مساوی مخلوط نموده و با آن مسواک نمایند.
ج) جهت خوش بو شدن دهان و رفع بلغم دهان: 5 گرم هلیله زرد + 10 گرم خردل + 5 گرم عاقرقرها همه را نرم سائیده و با آن مسواک کنید.
آنچه دهان را خوشبو میکند:
مویز- موسیر- پنیر- بادرنجبویه- تره- سعد- کندر- آویشن- نمک- سرمه کشیدن- خضاب کردن- آب نیم گرم- انجیر
4- دستگاه گوارش:
امام صادق (ع): خطاب به طبیب هندی: کبد قو سدار است تا معده را سنگینی کند و به تمامی بر روی آن قرار گیرد و آنرا بفشرد و در نتیجه، بخاری که در آن هست، بیرون رود.
امام صادق (ع): در روایتی از ایشان: سپس در آدم، نور، آتش، باد و آب را به جریان انداخت. انسان به نور دید و اندیشید و فهمید و به آتش خورد و نوشید، اگر در معده آتش نبود، معده غذا را نرم نمیکرد، اگر در درون آدمیزاد بادی نبود که آتش معده را شعلهور سازد آن آتش برنمیافروخت و اگر درون آدمیزاد آبی نبود که زبانههای آتش معده را فرونشاند، آن آتش، درون آدمی را یکسره میسوزاند.
امام کاظم (ع): سرشت آدمی بر چهار چیز نهاده شده است:
1- هوا: که شخص جز بدان و نسیم آن، زنده نمیماند و هر درد و عفونتی را هم که در جسم است بیرون میراند.
2- خاک: که ممکن است خشکی و حرارت را پدید آورد.
3- خوراک: که خون از آن پدید میآید مگر نمیبینی غذا به معده درمیآید و آنجا، معده را میپرورد تا نرم و آنگاه ناب شود و طبیعت، افشره آن را بعنوان خون میگیرد و سپس کنجاره به پایین بدن سرازیر میشود.
4- آب: که بلغم را میسازد.
5- پیامبر (ص): معده، خانه همه دردهاست و پرهیز، ریشه همه درمان است.
آنچه به معده زیان میرساند:
1- بدگواری (سنگینخواری) و پرخوری
2- آب نوشیدن در میان غذا رسم غلط و خوب ما آی کیف می ده
3- یکسره سرکشیدن آب
4- نوشیدن آب سرد و آب جو در حمام
5- خوردن گوشت نمک سوده و خشک شده
6- خوردن گوشت ناپخته
7- بسیار خوردن تخممرغ مضر میباشد آخه چی راحتتر از اینهاست
امام رضا (ع): هر کس میخواهد معدهاش او را آزار ندهد. میان غذا خوردن، آب ننوشد تا آن را به پایان برساند، زیرا که هر کس چنین کند، رطوبت در بدنش مینشیند و معدهاش ضعیف میشود و رگها نمیتوانند نیروی موجود در غذا را بگیرند، چه اگر پیدرپی آب به معده ریخته شود، معده فراخ میگردد. معده فراخ می شود شکم حوار می شود
پیامبر خدا (ص): آب را به آهستگی بمکید و آنرا یکباره سر مکشید زیرا که از آن بیماری جگر میخیزد. ورزش کارانی که آب یخ خوردند و در جاء مردند جگرشان ترکید جگر سوخته شدند
تنقیه کردن:
پیامبر خدا (ص): بهترین درمانی که بکار میگیرد، تنقیه کردن است. شکم را بزرگ میکند. درد درون را میشوید و بدن را قوی میکند.
درمان بواسیر:
الف- انجیر: پیامبر خدا (ص): انجیر تازه و خشک بخورید چرا که بر قدرت همبستری میافزاید، بواسیر را ریشهکن میکند و برای درمان نقرس و سردی مزاج سودمند است.
ب- تره: امام صادق: درباره تره پرسیدند فرمودند: آنرا بخور، چرا که در آن چهار ویژگی است بوی دهان را خوش میسازد، بوها را از بدن میراند، بواسیر را ریشهکن میکند و برای کسی که برخوردن آن مداومت ورزد، مایه ایمنی از جذام است.
رگزنی (فصد رگ):
نزد امام صادق (ع) از درد کبد، اظهار ناراحتی کردند، امام رگزنی را خواست و اورگ پاهایش را زد.
درمان با قی کردن عمدی:
امام باقر (ع): هر کس پیش از آن که خودبخود، حالش بهم بخورد، عمداً قی کند. این کار از هفتاد دارو بهتر است و این نوع قی کردن، هر درد و بیماری از تن بیرون میآورد.
مالیدن روغن به بدن:
در روایات بسیار توصیه شده است و بخصوص چرب نمودن با روغن بنفشه توصیه شده است. امام علی (ع) روغن پوست را نرم میکند، بر توان مغز میافزاید، مجاری آب را در بدن میگشاید، کثافت پوست را از بدن میبرد و رنگ را روشنتر میکند.
پیامبر خدا (ص) :با روغن بنفشه، بدن خود را چرب کنید، چرا که آن در تابستان سرد و در زمستان گرم است. روغنمالی یک روز در میان یا هفتهای دوبار توصیه شده است.
سنجد:
امام صادق (ع): سنجد گوشتش گوشت میرویاند، هستهاش استخوان را رشد می دهد، پوستش پوست را میپرورد، کلیهها را گرم میکند، معده را پاک میسازد و مایه ایمنی از بواسیر و تقطیر (قطره قطره آمدن) پیشاب است.
پیاز:
پیامبر خدا (ص): هرگاه وارد آبادی و بازدهای شدید و از وبای آن ترسیدید. از پیاز آنجا بخورید زیرا که آن چشم را جلا میدهد، مو را پاکیزه میگرداند، آب کمر را زیاد میکند گامها را سرعت میبخشد، تیرگی چهره را میبرد و خستگی را نیز میزداید.
گیاه سنا:
امام صادق (ع): اگر مردم میدانستند گیاه سنا چه خواصی دارد، ارزش هر مثقال آن را به اندازه دو مثقال طلا میرساندند. هان بدانید که این گیاه، مایه ایمنی یافتن از بهک، پیسی، جذام، دیوانگی، فلج و لقوه است باید آنرا با کشمش سرخ و بدون هسته، همراه با مقداری برابر از هلیله کابلی، زرد و سیاه، و به صورت ناشتا، به اندازه 3 درهم مصرف کرد و هنگامی که به بستر خواب میروی نیز همین اندازه مصرف کن، که این مهمتر همه داروهاست.
خوردن اسپند:
پیامبر خدا (ص) :هر کس بمدت چهل روز، هر روز صبح یک مثقال اسپند حل کرده در آب بخورد، نور حکمت در دلش روشن میشود از 72 بیماری که کمترین آنها جذام است، ایمنی مییابد.
امام صادق (ع): هیچ ریشهای از اسفند در زمین نمیرود و هیچ شاخهای از آن به آسمان بلند نمیشود مگر اینکه خداوند فرشتهای را بر آن گمارد تا آن هنگام که خشک شود یا به سرنوشتی دیگر درآید. شیطان نیز از خانهای که در آن اسپند است هفتاد خانه دور میشود و آن شفای هفتاد بیماری است که کمترین آنها جذام است پس مبادا که آنرا از دست بدهید.
5 _ دستگاه پوست و مو:
توصیه به عدم قرارگیری در معرض مستقیم نور آفتاب:
امام علی (ع) :هر گاه کسی از شما در زیر آفتاب مینشیند، پشت به خورشید قرار گیرد چرا که آفتاب، بیماریهای نهفته را آشکار سازد.
نحوه خوردن گردو:
امام علی (ع) خوردن گردو در گرمای شدید، حرارت را در بدن برمیانگیزد و زخمهای تن را تحریک میکند، اما خوردن آن در زمستان، کلیهها را گرم میکند و سرما را میراند.
خوردن تخممرغ:
امام رضا (ع): خوردن همیشگی تخممرغ، سبب پیدایش کک و مک در صورت میشود.
عوامل ایجاد پیسی:
پیامبر اسلام (ص): پنج چیز است که پیسی میآورد:
1- نوره کشیدن در جمعه و چهارشنبه
2- وضو گرفتن و غسل کردن با آبی که با آفتاب گرم شده است.
3- خوردن در حال جنابت
4- آمیزش با زنان در هنگام حایض بودنشان
5- خوردن در حال سیری
v جهت بوی بد عرق توصیه به گذاشتن حنا شده است.
v جهت درمان شوره سر توصیه به گذاشتن گل خطمی بر روی سر شده است.
v شستن سر با سدر توصیه شده است
پیامبر خدا (ص) اندوهگین شد در این هنگام خداوند جبرئیل را با مقداری سدر از سدرالمنتهی فرستاد وی سرش را با آن شست و بدین وسیله اندوهش برطرف شد.
نوره کشیدن:
گذاشتن نوره بر بدن و رفع موهای زائد با نوره خیلی تاکید شده است.
امام صادق (ع): زدودن موها با تیغ در هر هفت روز و با نوره در هر پانزده روز پسندیده است.
توصیه به دفن مواد زائد بدن:
امام علی (ع): هر چه از بدن انسان جدا میشود مردار است.
پیامبر خدا به دفن 7 چیز از انسان امر میفرمود:
مو، ناخن، خون حیض، جفت جنین، دندان، خون بسته
امام صادق (ع): در تفسیر آیه (الم نجعل الارض کفاتا§ احیاء و امواتا) مگر زمین را محل اجتماع نگردانیدیم، چه برای زندگان و چه برای مردگان؟ مقصود به خاک سپردن مو و ناخن است.
در مورد آلو
امام صادق (ع) درباره آلو پرسیدند، فرمودند: برای تلخه مفید است و مفاصل را نرم میکند. البته فراوان از آن مخور چرا که بادهایی را در مفاصل تو پدید میآورد.
6- دستگاه ادراری تناسلی:
توصیه به خوردن ترب:
امام صادق (ع): ترب بخور که در آن سه ویژگی قرار دارد:
- برگش ادرار را به طور کامل به جریان میاندازد.
- قسمت میانهاش گوارش میدهند و بادها را دور میکند.
- بیخش بلغم را از بین میبرد.
توصیه به خوردن خربزه
امام صادق (ع): خربزه بخورید زیرا که در آن ده ویژگی قرار دارد.
- پیه زمینی است.
- نه دردی در آن است و نه فسادی
- خوراک است
- توان جنسی را میافزاید.
- آب است.
- سنگ مثانه را ذوب میکند.
- میوه است.
- سبزی خوش است.
- شستشو دهنده است
- خورش است
- مدر است و مثانه را میشوید.
- جهت بند آمدن خون قاعدگی سویق عدس توصیه شده است و برای فقدان پریود گذاشتن حنا بر سر توصیه شده است.
پیامبر(ص) به حضرت علی (ع) سفارش نمود، عروس را در هفته اول ازدواجش از شیر، سرکه، گشنیز و سیب ترش بازدار، و علت آنرا سرد شدن رحم بعلت موارد فوق بیان فرمودند.
– اگر در حالیکه سرکه خورده است عادت ماهانه شود هرگز پاک نگردد.
– گشنیز حیض را در شکم وی برمیانگیزاند و زائیدن را بر او سخت میکند.
– سیب ترش نیز حیض شدن او را قطع میکند و این عارضه برای وی یک بیماری میشود.
– مام صادق (ع): سه چیز بدن را فرسوده میکند و شاید هم فرد را بکشد:
- همبستری با پیرزنان
- آمیزش با شکم پر
- حمام رفتن با شکم پر
تشریح بدن از زبان مبارک امام صادق (ع) در مباحثه با طبیب هندی :
|
امام صادق (ع) فرمود:«در سر، رخنهها و لایههاست؛ چون هر چیز درون تهی، هرگاه یکپارچه باشد، شکستن، وزدتر به سراغش آید و چون چند تکه قرارداده شود، شکستگی از آن دورتر است.
موی سر، در قسمت بالای آن قرار داده شده است تا با ریشههایش چربی را به مغز برساند و سر موها، بخار را از مغز بیرون ببرد و سرما و گرمایی را که بدان میرسد، از آن دفع کند.
پیشانی از مو تهی است، از آن رو که محل رسیدن نور به چشمان است، و در آن، چین و چروک قرار داده شده است، بدان سبب که عرق فروریخته از سر را در خود، محبوس سازد و مانع آن به چشمان شود تا بدان وقت که انسان، عرق خویش را پاک کند، آنسان که نهرها در زمین آبها را در خورد محبوس میسازند.
ابروها در بالای چشمان قرار داده شدهاند تا نور را به اندازه کافی به چشمان راه دهند. ای هندی! مگر نمیبینی آن که نور بر وی چیره شود، دست خویش را بر فراز چشمان میگیرد تا نور به اندازه کافی از زیر آن به چشمان راه بگشاید.
بینی در میان دو چشم قرار داده شده است تا نور را در میان دو چشم به دو بخش مساوی قسمت کند.
چشم، همانند بادام است تا میل بتواند دارو را در داخل آن جریان دهد و بیماری (عفونت) از آن بیرون آید. اگر چشم، مربع شکل یا دایرهای بود، نه میل در داخل آن حرکت میکرد، نه دارو به همه آن میرسید و نه بیماری از درون آن خارج میشد.
سوراخ بینی در پایین آن قرارداده شده است تا بیماریهایی (عفونتهایی) که از مغز فرو میآید، از آن پایین آید و بوها از آن بالا رود و به مشام رسد، در حالیکه اگر این سوراخ، در بالای بینی بود، نه بیماریای از آن به زیر میآمد و نه بویی را حس میکرد.
سبیل و لب، در بالای دهان قرار گرفته است تا مانع رسیدن آنچه از مغز فرو میریزد، به دهان شود، مبادا که طعم خوراک و نوشیدن بر انسان مکدر گردد و آن را از خودش دور کند.
ریش، تنها برای مردان قرار داده شده است تا بدین وسیله از زنان متمایز گردند و نیازی به بازگشودن همه چهره و ملاحظه آن برای شناسایی نباشد.
دندان جلو،تیز قرار داده شده است؛ زیرا به واسطه آن، کار گاز گرفتن صورت میپذیرد و دندانهای جانبی پهن قرار داده شده است؛ زیرا آسیاب کردن و جویدن به کمک آنها انجام میگیرد و نیش، بلندتر است تا تکیهگاه دندان جانبی و دندان جلو باشد، بسان ستون در یک بنا.
کف دستان از مو تهی است، چون به کمک آنها کار لمس انجام میگیرد؛ اما اگر در آنها مو وجود داشت، انسان نمیدانست آنچه پیش روی اوست و آن را لمس میکند، چیست.
مو ناخن، فاقد حیات است؛ زیرا بلند شدن آنها مایه کثیفی و زشتی است و کوتاه کردنشان پسندیده است. پس اگر در آنها حیات وجود داشت، انسان به هنگام کوتاه کردن آنها احساس درد میکرد.
قلب، به شکل دانه صنوبر است؛ زیرا وارونه است و یک سر قلب، باریک قرار داده شده تا لابهلای ریه برود و با سردی آن، خنک شود، مبادا که مغز از گرمای آن بسوزد.
ریه دو پاره قرار داده شده است تا قلب در لابهلای فشارگاههای آن قرار گیرد و به کمک حرکت آن، خنک شود.
کبد، قوسدار است تا معده را سنگینی کند و به تمامی بر روی آن قرار گیرد و آن را بفشرد و در نتیجه، بخاری که در آن هست بیرون برود…
تا خوردن زانو به سمت عقب قرار شده است؛ چرا که انسان به سمت جلو راه میرود و حرکات او با تعادل همراه است، اما اگر این نبود، انسان در هنگام راه رفتن (بر زمین) میافتاد.
در کف پاکودیای قرار داده شده است؛ زیرا هر چیز چون به تمامی سطح بر زمین قرارگیرد، به اندازه سنگ آسیاب سنگین میشود، اگر با لبهاش بر روی زمین باشد، یک کودک هم میتواند آن را (از جای خویش) براند. اگر هم چیزی به روی بر زمین قرار گیرد، جابهجا کردن آن، حتی بر یک مرد، سنگین میآید.»
در این هنگام، مرد هندی پرسید: این دانش برای تو از کجا حاصل آمده است؟ فرمود: «آن را از پدرانم، از پیامبر خدا، از جبرئیل (ع)، از پروردگار جلجلاله، یعنی همو که تنهاست و جانها را آفریده، فراگرفتهام».
پس آن هندی گفت: راست گفتهای و من نیز گواهی میدهم که خدایی جز الله نیست و محمد(ص)، پیامبر خدا و بنده اوست و تو آگاهترین کسان روزگار خویش هستی.
نظرات شما عزیزان:
+ نوشته شده در یک شنبه 21 خرداد 1396برچسب:
,
ساعت 9:54 توسط امیر علی عرفانیان
|